top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAlla Gamer

תזונה יוגית

מחקרים רבים נעשו בשטח התזונה ,פותחו אין ספור שיטות לתזונה נכונה,והדעות בנושא התזונה הבריאה חלוקות. חשוב לציין שהבריאות מהווה רק אחת מהמטרות שבשמן פותחה השיטה היוגית לתזונה נכונה.

על פי "הסאנקהיה יוגה" ,מורכבת התגלות הקוסמית מ-3 סוגים של אנרגיה.

סטוה-בהירות ,איזון.

רג'ס –להיטות.

תמס-בערות, תרדמה.

כל אובייקט בהתגלות הקוסמית ,כמו חפץ ,חיה או צמח מורכב בהכרח מאנרגיות אלו. שלוש אנרגיות הן כמו שלושת צבעי היסוד,אשר שילובם יוצר מגוון גדול של צבעים.

לדוגמה: ישנן בדיחות טמסיות, שלרוב אינן מצחיקות איש, הנאמרות ללא שמץ של מודעות. ישנן בדיחות רג'סיות, שבדרך –כלל פוגעות ,ולאחר שסופרו משתחררת אי-נוחות בסביבה. וישנן בדיחות סטויות .זהו סוג של הומור שלרוב משאיר משל מאחריו והופך את המאזינים לחכמים יותר.

ישנה מוסיקה רג'סית, טמסית  או סטוית ,וכך גם ישנם ספרים ,סרטים ,התנהגויות ,תנועות גוף וכו'.

כאשר יוגי פוגש אדם, הבחנתו הראשונית היא האם אותו אדם הוא סטוי, רג'סי או טמסי. לכן נאמר: אמור לי לאילו ספרים ולאיזה מוסיקה אתה חשוף ואמור לך מי אתה. הייתי מוסיף ושואל גם "איזה מזון אתה אוכל?"

כבר אמר הרמב"ם, שכאשר אדם אוכל חיה הוא רוכש דבר –מה מהחייתיות שבה. למזון השפעה ישירה על ההכרה. על כך יעידו המתרגלים מדיטציה. רק כאשר אתה מסוגל להיות מודע לפעילות המחשבתית, תהיה מסוגל להבחין בהשפעת התזונה על מצב ההכרה.

את הרעיון היוגי מציג לורד קרישנה בבהגבד גיטה (9.26 ):

"עלה,פרח,פרי,או מעט מים שיוצעו לי מתוך דבקות וטהרת הלב –אקבל".

לא בכדי דורש לורד קרישנה מזון צמחוני. המזון היוגי אינו מכיל בצל ,שום ,ביצים ,דגן,או בשר. המזון הגרוע ביותר הוא מזון שנוצר מתוך פגיעה ברורה ומתוך זלזול בחייהם של אחינו הקטנים, חסרי המודעות, מעולם החי. אוכל בשרי הוא אוכל אלים, המפר את העיקרון החשוב-אהימסה, אי-אלימות. אכילת בשר מעכבת את ההתפתחות הרוחנית, מתוך ההנחה שאדם המסוגל לפגוע בעלי-חיים, יהיה מסוגל לפגוע גם בבני-אדם. על האדם המערבי השואף ללכת בשביל הרוח, לנסות להתרחק בהדרגה מהמזון הבשרי.

אכילת בשר היא פגיעה ב"דהרמה". הדהרמה-היא חוק הסדר האוניברסאלי, הקובע שיש להשתמש בכל חפץ על-פי ייעודו בלבד. שימוש בדבר מה שלא על פי ייעודו מהווה הפרה של של  הדהרמה. "חטא" פירושו הפרה של הדהרמה,והמפר ייפגע.

תזונה יוגית היא תזונה סטוית. מעבר לכך חשובה מאוד גם הגישה היוגית. גישה שבה הופך המזון ל"פרסאדם" –חסדו של האלוהי. כל תהליך הכנת המזון –מקניית המוצרים ועד הגשתו-נעשה בגישה שהאלוהי עצמו הוא הסועד.

נאמר בבהגבד גיטה (3.13): "דבקים האוכלים משאריות הקורבן הטקסי, משוחררים מכל החטאים.

אך אלה המבשלים את מזונם עבור תענוגם בלבד, רשעים הם ומהחטא עצמו ניזונים".

אין זה לאכול מזון צמחוני .גם הפרות והחזירים אוכלים אוכל צמחוני, אך הם אינם יוגים. ישנן גם דוגמאות לאישים מפוקפקים לאורך ההיסטוריה שהקפידו על מזון הצמחוני ,דוגמת אדולף היטלר. אתה עשוי להיות צמחוני ,ובו בזמן להיות אדם בעל תודעה רוחנית נמוכה מאוד.

היוגי לעולם מגיש קודם כל את המזון לאלוהי, ולאחר מכן הוא אוכל את השאריות. כך לא נוצרת הקרמה .

חוק הקרמה-חוק פעולה והתגובה –קובע :כל פעולה מביאה לתגובה בכיוון ההפוך ובאותה העוצמה,והתגובה חוזרת למקור הפעולה.

כלומר כל מה שקורה לך כרגע הוא תוצאה של פעולותיך בעבר,וכל מעשה שאתה עשה יוצר תגובה לעתיד. הקרמה-פעולות והתגובות עליהן –הן השלשלאות הקושרות אותך לאולם השמות והצורות והן שגורמות לך להמשיך ולהתגלגל ב"סמסרה" ,גלגל הלידה והמוות.

בבהגבד גיטה (2.13) נאמר: "בעל הגוף עובר מינקות לבגרות ולזקנה, וכך ימשיך ויעבור עם מות גופו לגוף אחר. היודע זאת אינו הולך שולל אחר שינויים אלה"

מעשים חיוביים יוצרים קרמה חיובית. מעשים שליליים יוצרים קרמה שלילית. כך או כך ,תיוצר קרמה.כל עוד אתה קשור בשלשלאות ,אין זה חשוב אם הן עשויות מזהב, מכסף או מברזל. הן עדיין קושרות אותך לאולם זה וגורמות לך להמשיך ולהתגלגל בסמסרה, גלגל חיים והמוות. כדי לעצור את גלגל הסמסרה יש להפסיק לייצר קרמה. זה סיבה שארג'ון פונה אל קרישנה ומבקש לשבת ביער ,לא לעשות דבר, ובכך להפסיק לייצר קרמה.

בבהגבד גיתה (3.5 ) קרישנה משיב: "חסרי אונים ,אנוסים הכול לפעול לפי התכונות שרכשו ממידות הטבע. איש אינו יכול לחדול מפעולה אף לא כהרף עין "

המחשבה גם היא פעולה. עצירת הפעילות במחשבה היא בלתי אפשרית. לכן נותן קרישנה פיתרון הגדול: כל שתעשה –עשה למעני. אני אהיה אחראי לתוצאות הפעילות. כלומר –התגובה חוזרת למקור הפעולה, ומבצע פעולה לא חש שהוא המקור, וכך התוצאות לא יחזרו אליו.

גם אכילת מזון צמחוני מחייבת נטילת חיים . גם פעילות הנשימה היא הרג של חיידקים,ולפי כך מייצרת קרמה שלילית . הדרך היחידה למנוע יצירת קרמה אגב אכילה היא הקדשת המזון לאלוהי. גישתו של הבהקטי , הדבק , כפי שלימד אותי מסטר לבהקטי יוגה, צריכה להיות כזו: קרישנה מבקש שאקדיש לו מזון שאופיו צמחוני. לו ביקש בשר הייתי מציע לו . אך אין זה רצונו. את המזון יש להציע בצורות הבאה:

לפני האכילה יש לומר 3 פעמים את המנטרה של הגורו ולאחר מכן 3 פעמים את המנטרה האישית שהתקבלה בחניכה .

נושא התזונה היוגית הוא עמוק ויש לבחון אותו באופן אינטגראלי מזווית ראייה יוגית:

קרמה יוגה-  המזון הוא שירות לאנושות. בדיוק כפי שאמבולנס  ללא דלק אינו יכול לשרת , כך גם יוגי שאינו מזין את גופו בצורה תקינה לא יכול לבצע שרות לאנושות.

בהקטי יוגה- הכנת האוכל מתבצעת עבור האהוב העליון.

ראג'ה יוגה- בדיקה עמוקה של השפעת המזון על תפקודי ההכרה.

אכילת בשר ,דגים ,שאסורה על-פי יוגה, לדוגמה דורשת מאמץ רב של מערכת העיקול.מבנה מערכת העיקול של אדם מותאם לתזונה צמחונית בדומה לחיות צמחוניות , מעין של אדם ארוכים פ-12 מאורך גופו ומיועדים לעיקול קל , ואילו מעיהן של חיות הניזונות מבשר ארוכים פ-3 בלבד מעורך גופן, כך שהבשר מתעקל ונפלט במהירות מגופה של החיה.

במערכת העיקול של אדם רמת החומציות אינה מספקת לשם עיקול מהיר של בשר ופליטת פסולת. בשר מתעכב בתוך מערכת העיקול ונרקב, הרעלים הנוצרים בתהליך ריקבון הבשר נספגים במחזור הדם. לכן יוגי ניזון ממזון צמחוני וממוצרי חלב.

חשוב ליצור שגרה במערכת העיקול. אכול פעמיים ביום . מומלץ לאכול את הארוחה עיקרית בבוקר, כשה מערכת עיכול פעילה. ארוחה מלאה נוספת אכול בצהריים או אחר-צהריים. השתדל לא להעמיס על מערכת העיקול לפני שינה-דבר זה גורם פגיע הן בשינה והן בעיקול.

חשוב לספק לגוף פחמימות,חלבונים,שומנים,מינרלים וויטמינים, כדי שיתפקד באופן תקין וכדי שכל המערכות הפועלות בו יוזנו היטב . סויה ,אגוזים,שקדים,אפונה,פולנים,חומוס,שעועית,חלב וגבינות מכילים כמות גדולה של חלבון.

ארז,חיטה,דוחן,כוסמת,סולת ותפוחי אדמה מכילים בעיקר פחמימות.

שומנים מן הצומח עדיפים על שומנים מהחי. כדי לספק לגוף את השומן הדרוש לו,יש לאכול טחינה,אגוזים,שמן זית-ולהימנע מהחמאה בכמויות גדולות,ממרגרינה ומאכל מטוגן.

את הויטמינים ואת המינרלים הדרושים לגוף נקבל מהפירות ומהירקות. טריות הירקות שומרת על הוויטמינים, ואילו הבישול הורס כמה מהוויטמינים הקיימים בהם.

לכל אדם צרכים משלו, והוא זקוק למזונות שונים בכמויות שונות,על פי גורמים רבים,כמו: השעה,מזג אוויר, מאמץ פיזי, מאמץ מחשבתי ואף מצב נפשי.

הסוד של התזונה היוגית הוא להיות קשוב לגוף ולספק לו את צרכיו. לפעמים אנו מנותקים מאוד מהצרכים הטבעיים של הגוף. לכן ממשיכים לדבוק בהרגלי אכילה לקויים ובאובססיות לשוקולד,לאלכוהול, לקפה וכו'.

 במקרה זה כדאי להפעיל מאמץ ולהיפטר בהדרגה מההרגלים הללו. גם אם בתחילה התהליך אינו נראה טבעי –בעזרת המודעות ניווכח עד המהירה שהגוף יקבל באהבה  את ההרגלים החדשים וידחה את התשוקות הישנות מעצמו.

היוגה מדגישה את חשיבות המודעות בכל רגע בחיים. חשוב להיות מודעים לגוף,להות מודעים ,להיות מודעים להשפעת מזון על הגוף ועל ההכרה: איזה מזון משביע ומספק , ואיזה מזון מעורר תופעות בלתי רצויות.

בזמן האכילה נסה להיות רק כאן ועכשיו. אל תעסוק בשום דבר אחר. העסק את כל חושיך באוכל ובאכילה. אכול לאט  ונסה להיות מודע לתהליך הנפלא שמתחולל בגוף ובהכרה מהכנת המזון ועד עיכולו. היה מודע לכמות המספיקה לך ואל תמשיך לאכול מתוך להיטות. הרמב"ם טען שיש לאכול חצי מכפי היכולת.

יש בכך הגיון גם על- פי ממצאים מדעיים, מאחר שתחושת השובע מתחילה להופיע רק עשר דקות עד רבע שעה לאחר סיום הארוחה.

אם תקשיב באהבה לגופך,תלמד בהדרגה להעניק לו בדיוק את מה שהוא צריך. למד להתייחס לתהליך זה כאל תהליך למידה. אל תכעס על עצמך אם בתחילת הדרך יקשה עליך להיפטר מהרגלים ישנים. אל תציב לעצמך מטרות ואתגרים. נסה להבין שבאמצעות  האכילה אנו ניזונים מהאנרגיות הקוסמיות ומתחברים למעגל הטבעי של האולם. אפשר לעצמך לזרום עם התהליך הזה.


PRABHUJI

מתוך ספר "האטה יוגה קלסית"   

25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רפלקסולוגיה דרך החיים 🦶❤️🙏

קסם בידיים שלי 🙏🦶👐 מטופלים מספרים ❤️🦶🤲 להרשמה למפגש 0545679666 אלה🙏 ברצוני להביע את הערכתי על תקופה של טיפול אצל רפלקסולוגית אלה שנמשך בשנה האחרונה. לפני כשנה עברתי משבר בבריאותי שכלל בעיות

רפלקסולוגיה ❤️🍀

הרפלקסולוגיה, יעילה לטיפול בבעיות גוף ונפש שונות והטיפול מביא לרגיעה ולאיזון פיזי ונפשי. הטיפול בעזרתה יכול לעזור לכל אדם באשר הוא, בין אם הוא רוצה לתחזק את הגוף והנפש למניעת מחלות ובין אם כבר קיים קו

Остановись. Дыши. Слушай

Остановись. Дыши. Слушай. Что бы ни происходило в обстоятельствах твоей жизни, остановись. Лишь на мгновение. Обрати своё внимание на текущий момент. Пусть момент станет увлекательным. Аккуратно начин

bottom of page